|
|
|
«Автомобиль жолдары туралы» Қазақстан Республикасының Заңын жетілдіру туралы мәселе жайында
А.Ө. Қалиева, Н.Н. Омарова Қазақстан Республикасы Заңнама және құқықтық ақпарат институтының жетекші ғылыми қызметкерлері Астана қаласы, Қазақстан Республикасы; e-mail: kalieva.a@ zqai.kz, omarova.n@zgai.kz
Кіріспе. Автомобиль жолдары - елдің жалпы көлік жүйесінің маңызды буыны, онсыз экономиканың бірде-бір саласы жұмыс істей алмайды. Жол желісінің даму деңгейі мен техникалық жай-күйі тұтастай алғанда елдің де, оның жекелеген өңірлерінің де экономикалық және әлеуметтік дамуына елеулі әсер етеді, өйткені сенімді көлік байланыстары негізгі өндірістік қорларды, еңбек және материалдық-техникалық ресурстарды пайдалану тиімділігін арттыруға, еңбек өнімділігін арттыруға ықпал етеді. «Автомобиль жолдары туралы» Қазақстан Республикасының 2001 жылғы 17 шілдедегі № 245 қолданыстағы Заңы (бұдан әрі - Заң) Қазақстан Республикасында автомобиль жолдарын мемлекеттік басқарудың, оларды мемлекеттің және автомобиль жолдарын пайдаланушылардың мүдделерінде салудың, пайдаланудың және дамытудың құқықтық, ұйымдық және экономикалық негіздерін реттейді. Халықаралық қатынастар мен экономикалық байланыстарды кеңейту барысында елдер арасындағы тауар алмасу мен тауар айналымы серпінді өсуде, осыған байланысты ішкі және сыртқы автомобиль тасымалдары ұлғаюда, бұл автомобиль жолдарының техникалық жай-күйіне және көрсетілетін қызметтердің сапасына ерекше талапты бекітеді. Қазақстан географиясының ерекшелігін ескере отырып, көптеген елді мекендердегі, өңірлердегі автомобиль жолдары көбінесе жолаушылар және жүк тасымалы жүзеге асырылатын көлік қатынасын қолдаудың жалғыз тәсілі болып табылады. Қазақстан Республикасының автомобиль жолдары желісінің жалпы ұзындығы - 96 мың км құрайды, оның ішінде:[1] - республикалық желінің ұзындығы 25 мың км құрайды, оның ішінде жолдардың нормативтік жай - күйдегі үлесі - 89 %. - жергілікті желінің ұзындығы 71 мың км құрайды, оның ішінде жолдардың нормативтік жай - күйдегі үлесі - 75%. Зерттеудің мақсаты - Қазақстандағы автожолдарды құқықтық реттеудің ерекшеліктерін анықтау және қолданыстағы заңнаманы жетілдіру бойынша ғылыми-практикалық ұсыныстар әзірлеу. Осыған байланысты осы зерттеудің алдына мынадай міндеттер қойылады: - автожолдарды реттейтін негізгі құқықтық нормаларды талдау; - Қазақстан Республикасының автожол саласындағы заңнамасының қазіргі жай-күйінің деңгейін бағалау; - қарастырылып отырған салада заң мен нормативтік заңға тәуелді актілерге бап бойынша талдау жүргізу; - Қазақстан Республикасының автожол саласындағы заңнамасының проблемалық мәселелерін зерттеу және соның негізінде қолданыстағы заңнаманы жетілдіру бойынша нақты ұсыныстар мен ұсынымдар әзірлеу. Зерттеудің мақсаты - Қазақстандағы автожолдарды құқықтық реттеудің ерекшеліктерін анықтау және қолданыстағы заңнаманы жетілдіру бойынша ғылыми-практикалық ұсыныстар әзірлеу. Осыған байланысты осы зерттеудің алдына мынадай міндеттер қойылады: - автожолдарды реттейтін негізгі құқықтық нормаларды талдау; - Қазақстан Республикасының автожол саласындағы заңнамасының қазіргі жай-күйінің деңгейін бағалау; - қарастырылып отырған салада заң мен нормативтік заңға тәуелді актілердің баптары бойынша талдау жүргізу; - Қазақстан Республикасының автожол саласындағы заңнамасының проблемалық мәселелерін зерттеу және соның негізінде қолданыстағы заңнаманы жетілдіру бойынша нақты ұсыныстар мен ұсынымдар әзірлеу. Заңды талдау барысында жүргізілген талдамалық жұмыстың негізіне айналған мынадай аспектілерге назар аударылды: Заңның мемлекеттің стратегиялық мақсаттарына сәйкестігі, Заңның Қазақстан Республикасының халықаралық міндеттемелеріне сәйкестігі, Заңның Қазақстан Республикасы Конституциясының, Конституциялық Заңдар мен кодекстердің нормаларына, сондай-ақ, Заң саласын құқықтық реттеудің халықаралық тәжірибесіне сәйкестігі. Ғылыми мақаланың әдіснамалық негізі объектіні оның өзара байланыстарында, даму динамикасында жүйелі зерттеу әдісі, сондай-ақ абстракциялау әдісі, талдау және синтез әдісі сияқты жалпы ғылыми әдістер болып табылады. Сондай-ақ, салыстырмалы-құқықтық, техникалық-құқықтық әдістер және ресми-құқықтық талдау сияқты жеке-ғылыми әдістер қолданылды. Зерттелетін мәселелерді толық зерттеу үшін құқық нормаларын түсіндіруге, сондай-ақ құқық қолдану практикасының нақты деректерін жинауға және өңдеуге жүгіну қажет болды. Талқылау. Құқықтық мониторинг жүргізу қағидаларының[2] 11-тармағының 3) тармақшасына сәйкес заңнаманың тиімділігіне жүргізілген талдау нәтижелерін пайдалану (нормативтік құқықтық актілерді талдау) бойынша талап бекітілді. Осылайша, заңды құқықтық реттеудің анықталған олқылықтары туралы талдау нәтижелері уәкілетті органға жіберілді.
Негізгі ережелер
2021 жылғы 9 сәуірде мемлекет басшысы елдегі республикалық және жергілікті жолдардың жай-күйі азаматтардың әділ шағымдарын тудыратынын мәлімдеді. Мемлекет басшысының айтуынша, жолдардың сапасыздығы сапасыз орындалатын жыл сайынғы жөндеуді қажет етеді. Президент Үкіметке, әкімдерге және құқық қорғау органдарына жағдайды түзету бойынша жүйелі шаралар қабылдауды және олар туралы есеп беруді тапсырды. Осылайша, Президент Атырау облысының әлеуметтік-экономикалық даму мәселелері жөніндегі кеңесте: «Үкімет пен облыс әкімдіктері 2025 жылға дейін жергілікті жолдардың 95% -. жөндеп, ретке келтіруі тиіс. 2019 жылдан бастап бұл мақсаттарға жыл сайын республикалық бюджеттен Т50 млрд. жол салу мен жөндеуге жергілікті бюджеттен қаражат бөлінеді. Алайда, бұл нәтиже бермейді деп айтуға болады. Жөнделген жолдардың көп бөлігі келесі жылы жарамсыз болып қалады және бұл туралы ашық айту керек…» [3]. Сонымен қатар, мемлекет басшысы атап өткендей, «Нұр-сұлтан - Алматы» автомобиль жолын қайта жаңарту әлі аяқталған жоқ. Президент бұл тапсырманың орындалуы Үкімет пен әкімдердің тұрақты бақылауында болуы тиіс екенін ескертіп, 2023 жылы трассаны пайдалануға беру қажеттігін мәлімдеді. «Президент Үкіметке Қазақстанның көліктік және транзиттік әлеуетін пайдалану тиімділігін арттыру жөнінде ұсыныстар енгізуді тапсырды. Оның айтуынша, шетелдік серіктестермен шекарадан өтуге және ақылы магистральдардан өтуге қатысты мәселелерді талқылау қажет. Бұдан басқа, қалалар ішінде автомобиль ағындарын сауатты құру және көлік қозғалысын басқарудың бірыңғай орталықтарын құру мүмкіндіктерін қарастыру қажет», - деп Ақордада толықтырды. Қ.К. Тоқаевтың айтуынша, азаматтарды жол-көлік оқиғалары санының өсуі алаңдатады. «Өткен жылы өңірде (Атырау облысы - ҚазТАГ) 232 жол-көлік оқиғасы тіркеліп, 69 адам қаза тапты. Бұл жағдай, баяндамада айтылғандай, жылдан жылға қайталанады. «Орал-Атырау» трассасы ерекше назар аударуды талап етеді», - делінген хабарламада[4]. Сондай-ақ, Қазақстан Республикасы Үкіметінің кеңейтілген отырысында Президент Қасым-Жомарт Тоқаев: «Бұл фактор Елдің көлік әлеуетін арттыруда шешуші рөл атқарады. Жолдарды жөндеу сапасы әлі де әділ шағым тудырады. Бұл әсіресе ақылы жолдарға қатысты. Жүк көліктері мен тасымалдаушылардың соңғы наразылықтары бұған дәлел. Ақылы жолдарды енгізу - бұл әлемдік тәжірибеге сәйкес келетін дұрыс шешім. Мұндай үлкен елде тек бюджет есебінен жол салу мүмкін емес. Сонымен қатар, Қазақстан транзиттен ақша табуы тиіс. Бұл ретте жолдардың жоғары сапасын және жол бойындағы тамаша сервисті қамтамасыз ету қажет. Бизнес пен азаматтар жол инфрақұрылымының жаңа сапасын сезінуі керек. Үкіметтен бұл мәселені ерекше бақылауда ұстауын сұраймын» [5]. Осылайша, сөз сөйлеуде мемлекет басшысының қойған сұрақтары, сондай-ақ автомобиль жолдары саласындағы көрсетілген проблемалар, уәкілетті орган оларды таяу уақытта шешу үшін шаралар қабылдайтынын атап өтеміз. Өз кезегінде, Заңды талдау барысында әртүрлі қолдану тәжірибесін қалыптастыруға ықпал ететін келесі типтік ақаулар анықталды. Қарастырылып отырған Заңның құрылымы жетілмеген болып табылады, әдетте, нормативтік құқықтық актіде нормативтік құқықтық актінің мақсаттары мен міндеттері, сондай-ақ осы актінің қолданылу аясы көрсетілген кіріспе бөлігі болуы керек. С.А. Белоусовтың пікірі бойынша «... нормативтік құқықтық актінің реттеу мәні, қолданылу аясы, мақсаттары, реттелетін қызмет принциптері сияқты маңызды сипаттамаларын ресми түрде бекіте отырып, кіріспе оның басқа құжаттарға «көпірі», болашақ заңнамалық инновациялар үшін бағдар болады. Сауатты құрастырылған кіріспенің мәтініне сүйене отырып, сіз осы құжаттың қолданыстағы нормативтік құқықтық актілер жүйесінде алатын орнын оңай және дәл анықтай аласыз және, тиісінше, бастапқыда теңгерімсіздіктің пайда болуына жол бермей, заң шығару қызметін жоспарлауды сапалы түрде жүзеге асыра аласыз.» [6]. Осыған байланысты Заңның қолданылу аясы, мемлекеттік саясаттың негізгі бағыттары және автомобиль жолдарын, оның ішінде ақылы негізде пайдалануға және жол қызметін жүзеге асыруға байланысты туындайтын қатынастарды реттеу саласындағы мақсаттар жоқ екенін атап өтеміз. Мәселен, мысалы, «Ресей Федерациясындағы Автомобиль жолдары және жол қызметі туралы» 2007 жылғы 8 қарашадағы №257-ФЗ Федералдық Заңының 2-бабында келесі мақсаттар қарастырылған: «Осы Федералды Заңның мақсаттары: 1) Автомобиль жолдарының жұмыс істеу, оларды пайдалану, автомобиль жолдарын пайдаланушылар, автомобиль жолдарының меншік иелері, мемлекет, муниципалитеттер мүдделерінде жол қызметін жүзеге асыру негіздерін анықтау; 2) жол қызметі саласындағы мемлекеттік басқаруды жетілдіру; 3) Автомобиль жолдарының сақталуын және дамуын қамтамасыз ету, олардың техникалық жай-күйін жақсарту; 4) жол қызметі саласында перспективалық технологияларды енгізуге, сондай-ақ аталған салада Ресей Федерациясының ұлттық стандарттарын қолдануға жәрдемдесу; 5) жол қызметін жүзеге асыру кезінде жұмыстар және (немесе) көрсетілетін қызметтер нарығында тиімді және адал бәсекелестікті қамтамасыз ету; 6) автомобиль жолдарын пайдалану және жол қызметін жүзеге асыру саласындағы инвестициялық ахуалды жақсарту; 7) автомобиль жолдарының халықаралық көлік желісіне интеграциялануын қамтамасыз ету.». Бұдан басқа, талданатын Заңның қолданылу аясын айқындайтын норманы енгізу туралы мәселені карастыру ұсынылады: «Осы Заңның күші Қазақстан Республикасындағы барлық автомобиль жолдарына олардың меншік нысандары мен маңызына қарамастан қолданылады.». Автомобиль жолдарын реттеуден басқа, заңда автомобиль жолдары мен олардағы құрылыстарды жобалау, салу, реконструкциялау және жөндеу, күтіп ұстау және пайдалану, жол активтерін басқару, сондай-ақ ақылы қозғалысты ұйымдастыру жөніндегі қызметті білдіретін жол қызметі туралы баптар бар екенін атап өтеміз. Заңды талдау барысында баптардың жартысы жол қызметіне арналғаны анықталды, мысалы: жол қызметін жүзеге асыру кезіндегі жұмыстардың сапасы (15-бап); жол қызметін лицензиялау (16-бап); жол қызметін қаржыландыру (17-бап) және т.б. Осыған байланысты, Заңда жол қызметін реттейтін жеке тарауды қарастыру керек деп санаймыз. Бұдан әрі, Заңның 20-бабы 3-тармағының 1) тармақшасында автомобиль жолдарын пайдаланушылар: автомобиль жолдары мен жол құрылыстарының сақталуын және олармен қауіпсіз жүріп өтуді қамтамасыз ететін көлік құралдарын пайдалануға міндетті екендігі көзделеді. Бұл ретте мынадай сұрақ туындайды: автомобиль жолдарының заңнамалық деңгейде сақталуы нені білдіреді? Егер біз Ресей Федерациясының халықаралық тәжірибесіне жүгінетін болсақ, онда 2007 жылғы 8 қарашадағы №257-ФЗ «Ресей Федерациясындағы Автомобиль жолдары және жол қызметі туралы» Федералдық Заңда автомобиль жолының сақталуының анықтамасы бар - автомобиль жолының техникалық құрылым және мүліктік кешен ретіндегі тұтастығы, оның пайдалану қасиеттерін сақтауды және қауіпсіз пайдалануды қамтамасыз етеді. Осылайша, «Автомобиль жолының қауіпсіздігі» ұғымын әзірлеуді және қарастырылып отырған Заңның глоссарийіне енгізуді ұсынылады. Бұдан әрі, Заңның 19-2-бабы 2-тармағының 5) тармақшасында автомобиль жолдарының жобалық шешімдері: автомобиль жолдарының, оның ішінде қорғағыш жол ғимараттарымен қажетті жайластырылуын қамтамасыз етуге тиіс. Алайда, глоссарийде «қорғаныс жол құрылыстары» ұғымы жоқ, осыған байланысты уәкілетті органға осы ұғымды Заңның 1-бабында бекітуді ұсынамыз. Сонымен қатар, 2007 жылғы 8 қарашадағы №257-ФЗ «Ресей Федерациясындағы Автомобиль жолдары және жол қызметі туралы» Федералды Заңда қарастырылып отырған тұжырымдама реттелгенін атап өтеміз: «қорғаныш жол құрылыстары-қорғаныш мәні бар көгалдандыру элементтері кіретін құрылыстар; қоршаулар; автомобиль жолдарын қар көшкінінен қорғауға арналған құрылғылар; шудан және желден қорғайтын құрылғылар; ұқсас құрылыстар». Сонымен қатар, жүргізілген талдау негізінде мыналар ұсынылады: - жаңа бап қосу: «Автомобиль жолдарын пайдалану субъектілері». Ол жүзеге асырылатын автомобиль жолдарын пайдаланудың негізгі құрамдас бөлігі тізбесін жеке бапта ұсынған жөн субъектілер болып табылады. Сондай-ақ, автомобиль жолдарын пайдалану субъектілеріне қойылатын талаптарды реттейтін баптарды қосуды ұсынамыз: - 19-6-бапты қосу: «Автомобиль жолдарын пайдаланушыларға қойылатын талаптар»; - 19-7-бапты қосу: «Автомобиль жолдарын басқарушыларға қойылатын талаптар»; - 19-8-бапты қосу: «Ұлттық операторға қойылатын талаптар». Субъектілерге қойылатын талаптар осы заңның маңызды байланыстырушысы және құрамдас бөлігі болып табылады. Мониторинг автомобиль жолдары саласындағы тиімділікті жетілдіру, дамыту және арттыру, сондай-ақ автомобиль жолдары саласындағы ақпаратқа қол жеткізуді қамтамасыз ету үшін маңызды рөл атқаратынын атап өткен жөн. Осыған байланысты, автомобиль жолдары саласындағы заңнаманы жетілдіру мақсатында «Автомобиль жолдарын пайдалану саласындағы мониторингі» бабын қосу ұсынылады.
Қорытынды. Заңды талдау оны қолданудың салыстырмалы тиімділігін көрсетті, статистикалық талдау оның тұрақсыздығын анықтады. Осыған байланысты, уәкілетті органға заң шығару қызметі процесінде қаралып отырған заңның тиімділігін талдау барысында әзірленген және автомобиль жолдары саласындағы заңнаманы одан әрі жетілдіруге бағытталған ұсынымдарды пайдалануды ұсынамыз. 1. Елімізде құрылысты, жарықтандыру жабдықтарын, барлық жолдарды, оның ішінде жету қиын елді мекендерді күрделі жөндеуді қаржыландырумен автомобиль жолдарын дамыту бағдарламасы қажет. Автомобиль жолдарын салу процесінде жақын маңдағы елді мекендер халқының экологиялық саулығын, қозғалыс қауіпсіздігін қамтамасыз ету үшін құрылыстарды шектей отырып, қорғаныс аймақтарын белгілеуге бағытталған іс-шараларды, сондай-ақ автомобиль жолдарын одан әрі жаңғыртуды ескере отырып, жолды оңтайлы пайдалануды жүргізу қажет. 2. Қозғалыс қауіпсіздігін қамтамасыз ету қажет болған жағдайда, іргелес аумақтардан жолға шығуды шектеу, қозғалыс қауіпсіздігіне әсер ететін объектілер мен кедергілерді жолдан шығару. 3. Автомобиль жолдарын салу кезінде қауіпсіздікті қамтамасыз етуді ескере отырып, өсімдіктер мен жануарлар әлеміне теріс әсер етуі мүмкін материалдарды немесе заттарды пайдаланбаңыз. 4. Барлық облыстық автомобиль жолдары департаменттерінде кадрлардың біліктілігін арттыру, кадрлар даярлау, жол құрылысының жаңа технологияларын зерделеу және оқыту бойынша жоспар жүргізу. Жоғарыда айтылғандарды ескере отырып, жергілікті жерлердегі автомобиль жолдарының қанағаттанарлықсыз жағдайы адам өлімінің күнделікті тәуекеліне әкеледі, сондай-ақ экономикалық жағдайды нашарлатады, осылайша елдің имиджі мен инвестициялау тартымдылығына нұқсан келтіреді. Осыған байланысты, осы іс-шараларды іске асыру кезінде автомобиль жолдарының сапасын едәуір дәрежеде арттыруға болады, осылайша өзгерістер енгізу қажеттілігін азайтады және заңнаманың тұрақтылығын қамтамасыз етеді.
[1] https://www.gov.kz/memleket/entities/miid/activities/252?lang=ru [2] «Құқықтық мониторинг жүргізу қағидаларын бекіту туралы» Қазақстан Республикасы Әділет министрінің 2023 жылғы 11 шілдедегі № 471 бұйрығы // Интернет - ресурс https:// https://adilet.zan.kz/rus/docs/V2300033069 [3]https://kaztag.kz/ru/news/ezhegodno-vydelyaetsya-t50-mlrd-na-remont-dorog-cherez-god-oni-prikhodyat-v-negodnost-tokaev [4] https://www.inform.kz/ru/opublikovan-tekst-vystupleniya-glavy-gosudarstva-na-soveschanii-po-voprosam-razvitiya-atyrauskoy-oblasti_a3779563 [5] https://informburo.kz/novosti/tokaev-o-platnyh-dorogah-reshenie-pravilnoe-no-kachestvo-remonta-vyzyvaet-spravedlivye-narekaniya [6] С.А. Белоусов «Заң шығару қателіктері және заңнамалық теңгерімсіздік: алдын алудың техникалық-құқықтық тәсілдері» Саратов мемлекеттік заң академиясының №5 хабаршысы (100) 2014. Б.12. Б. 11-15
Доступ к документам и консультации
от ведущих специалистов |